Ну это, конечно, может помочь, если сигналку не спалил или ее собственные реле не залипли из-за бросков тока.
Про скидывание клемм уже сто раз говорили. Уже не те времена и не те генераторы, чтобы можно было без риска скидывать клеммы АКБ при работающем генераторе.
Единственный приемлемый вариант при работающем двигателе - смотреть вольтметром напряжение на клеммах АКБ. Подойдет любой, даже самый дешевый. Так по быстрому ориентировочно, если больше 13, то в первом приближении можно считать что работает. Как работает - это уже другой вопрос - зависит от нагрузки, оборотов и т.д. Но, если меньше 13, то можно считать, что не работает.
Добавлено after 16 minutes 25 seconds:На дизелях после запуска еще подогреваюся свечи накала, ток потребляется большой, так что это еще не показатель. Отработает блок, отключатся свечи, тогда и надо смотреть.
Если подробно, то вот тройной тест из старого ниссановского мануала.
"Voltage Test
Make sure the engine is OFF, and turn the headlights on for 15–20 seconds to remove any surface charge from the battery.
Using a DVOM set to volts DC, probe across the battery terminals.
Measure the battery voltage.
Write down the voltage reading and proceed to the next test.
No-Load Test
Connect a tachometer to the engine.
CAUTION
Ensure that the transmission is in
Park and the emergency brake is set. Blocking a wheel is optional and an added safety measure.
Turn off all electrical loads (radio, blower motor, wipers, etc.)
Start the engine and increase engine speed to approximately 1500 rpm.
Measure the voltage reading at the battery with the engine holding a steady 1500 rpm. Voltage should have raised at least 0.5 volts, but no more than 2.5 volts.
If the voltage does not go up more than 0.5 volts, the alternator is not charging. If the voltage goes up more than 2.5 volts, the alternator is overcharging.
NOTE: Usually under and overcharging is caused by a defective alternator, or its related parts (regulator), and replacement will fix the problem; however, faulty wiring and other problems can cause the charging system to malfunction. Further testing, which is not covered by this book, will reveal the exact component failure. Many automotive parts stores have alternator bench testers available for use by customers. An alternator bench test is the most definitive way to determine the condition of your alternator.
If the voltage is within specifications, proceed to the next test.
Load Test
With the engine running, turn on the blower motor and the high beams ( or other electrical accessories to place a load on the charging system).
Increase and hold engine speed to 2000 rpm.
Measure the voltage reading at the battery.
The voltage should increase at least 0.5 volts from the voltage test. If the voltage does not meet specifications, the charging system is malfunctioning."